sobota, 8 stycznia 2011

Sernik z lemon curd albo lekcja cierpliwości

Serniki uwielbiam. W lodówce miałam jeszcze wiaderko sera, a od Sylwestra – zapas cytryn. Po głowie chodził mi sernik nowojorski, ale w ostatniej chwili zdecydowałam się na sernik z lemon curd. Przepis wzięłam stąd http://mojewypieki.blox.pl/2009/11/Sernik-z-lemon-curd.html . Masa serowa to najprostsza część tego przepisu. Przy masie serowej nie ma żadnej filozofii – ser, cukier, skórka z cytryny i dodawane po kolei jajka. Wyzwaniem okazał się lemon curd. Najwyraźniej to nie był mój dzień na ten krem. Na początku poszłam słowo w słowo za przepisem dorotus76 i masę najpierw zmiksowałam. Oj, nie był to dobry pomysł. Białko jajka oczywiście pięknie się ubiło, ale masa w kąpieli wodnej nic a nic nie chciała zgęstnieć. Spędziłam przy kuchence 45 minut. Bez skutku. Po wizycie u fryzjera zrobiłam do kremu podejście drugie. Poszperałam w sieci i wykombinowałam przepis z innymi proporcjami. Wyszło o wiele lepiej, ale też bez pełnego sukcesu. Podczas podgrzewania białko trochę się ścięło i koniec końców musiałam cały krem przepuścić przez sitko. Za to kolor kremu – piękny :). Pierwszym niepowodzeniem obarczam więc zły biomet.



Spód:

• 250 g ciastek
• 110 g masła

Ciastka pokruszyć na piasek, masło roztopić. Wymieszać. Tortownicę o średnicy 23 cm wyłożyć folią aluminiową. Dno tortownicy i boki (do połowy wysokości) wyłożyć ciastkami. Schłodzić przez 30 minut w lodówce.

Masa serowa:

• 750 g twarogu sernikowego
• 3/4 szklanki (150 g ) cukru
• 2 łyżeczki otartej skórki z cytryny
• 3 jajka

Ser zmiksować z cukrem i skórką z cytryny. Kolejno dodawać jajka (całe), miksując po każdym dodaniu.
Wyjąć formę z lodówki, masę serową wylać na spód z ciastek. Piec w temperaturze 180ºC przez około 50 minut. Wystudzić sernik (najlepiej w lekko uchylonym piekarniku).

Lemon curd:

• 50 g masła
• 100 g cukru
• 2 jajka, roztrzepane
• 1 łyżeczka otartej skórki z cytryny
• 80 ml soku z cytryny

Masło rozpuścić, ostudzić. Dodać pozostałe składniki. Podgrzewać na małym ogniu, ciągle mieszając, aż do zgęstnienia masy. Na wystudzony sernik wyłożyć lemon curd, równo rozprowadzić. Włożyć do lodówki na minimum 4 godziny, a najlepiej na całą noc.

Sernik jest pyszny, jeszcze lepszy drugiego dnia w lodówce. Zwiększyłam nieco ilość cukru - w oryginale dorotus76 jest 110 g, i na drugi raz dam go jeszcze ciut więcej. Lemon curd, który finalnie zrobiłam jest zdecydowanie bardziej cytrynowy - więcej soku - i to mi odpowiada.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz